Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

WIFT EVENTS

Forpremiere på 'The Lost Daughter' - Rabat for WIFT-medlemmer

Forpremiere på 'The Lost Daughter' - Rabat for WIFT-medlemmer

mar 6, 6:00pm - mar 6, 8:00pm

Grand TeatretMikkel Bryggers Gade 8Copenhagen,1460 Kort

Kære medlemmer af WIFT,

Vi har i samarbejde med Grand Teatret arrangeret denne aften, hvor der er blevet lavet et felt i billetsystemet, så man kan sætte flueben ved ’WIFT-medlem’. Det udløser 15 kroners rabat her:

flow.ebillet.dk/billetter/27220/458586/?org=108&_ga=2.15043634.526676830.1645798884-501899169.150...

Vi håber på at se så mange af jer som muligt!

ON FILMEN:
Leda (Olivia Colman) er på ferie alene ved vandet. Hun bliver besat af en ung mor (Dakota Johnson) og datter, som hun observerer på stranden. Noget ved mor-datter-forholdet (og deres vilde, truende øvrige familie) får Ledas egne minder frem, fra da hun selv blev ung mor, og hun overvældes af frygt og forvirring. En impulsiv handling tvinger Leda til at konfrontere sig selv og de ukonventionelle valg, hun selv tog som ung mor, og de konsekvenser, det medførte.

‘The Lost Daughter’ er Maggie Gyllenhaals Oscarnominerede instruktørdebut. På rollelisten ses – udover Oscar-vinder Olivia Colman og Dakota Johnson – den stigende stjerne Jessie Buckley, der bl.a. fik stor ros for sin præstation i ‘Wild Rose’.
... Se mereSe mindre

25 interested  ·  9 going
Fredagsbar // WIFT

Fredagsbar // WIFT

apr 22, 2:00pm

Café SandøWilders Plads 11403 Kort

SÆT KRYDS I KALENDEREN FREDAG D. 22 APRIL!

Kære alle, WIFT holder fredagsbar for sine medlemmer, og vi vil virkelig gerne have, at du kommer.

Det kommer til at foregå fra kl. 16 til ca. 22 på Over Broen/Cafe Sandø på Christianshavn (Strandgade 52), hvor blandt andet WIFT har kontor.

I baren vil man kunne købe øl, vin og drinks, der vil også være snacks, og så kan I møde hinanden og os. Det bliver sjovt og hyggeligt!!

Det er for medlemmer af WIFT, men du må gerne tage en ven eller veninde med fra branchen.

HUSK: At man ikke er medlem af WIFT blot ved at være en del af denne gruppe. Et medlemsskab koster 250 kroner for et år, og 100 kroner, hvis man er ung, studerende eller pensionist.

BLIV MEDLEM HER:

www.wift.nu/bliv-medlem/

Både mænd og kvinder er velkomne, så spred budskabet. Vi har hårdt brug for jer. Vi kan ikke forandre film- og tv-branchen, hvis ikke vi er mange! ❤

Vi glæder os til at se jer medlemmer d. 22 april!

/ WIFTs bestyrelse
... Se mereSe mindre

76 interested  ·  41 going
GENERALFORSAMLING I WIFT 2023

GENERALFORSAMLING I WIFT 2023

maj 3, 3:00pm - maj 3, 6:00pm

Nørre Alle 7, 2200 København N Kort

Kære medlemmer

Nu inviterer bestyrelsen til WIFTs generalforsamlingen 2023. Kom og drikke vin, vand, kaffe/te med os og mæsk dig i vores feministiske snacks, mens vi gennemgår eftermiddagens/aftenens program. Der skal bl.a. stemmes om ny bestyrelse! Efter generalforsamlingen spiser vi mad fra Send Flere Krydderier og lægger skumle planer for fremtidens feministiske film- og medieverden i Danmark.

Her er dagsorden for eftermiddagen/aftenen:

Dagsorden
• Valg af dirigent
• Valg af referent
• Bestyrelsens beretning for foreningen i det forløbne âr
• Godkendelse af regnskab – bilag 1 fremsendes senest den 26.04.23
• Fastsættelse af kontingent
• Valg af bestyrelse – bilag 2
• Vedtagelse af evt. ændringsforslag til vedtægter – bilag 3
• Diskussion af indkomne

• Eventuelt

På vegne af bestyrelsen: vi glæder os til at se dig!

Mange hilsner
WIFT
... Se mereSe mindre

25 interested  ·  35 going

WIFT FACEBOOK FEED

WIFT på Facebook

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

LE GUIN IFØLGE JOHANNE MYGIND

”URSULA K. LE GUINs tænkning bevæger sig ubesværet mellem rumskibe, zenbuddhisme og abort, men er altid en fejring af menneskers kapacitet for forandring.

I løbet af sit enorme forfatterskab har hun både skabt en gravid konge, argumenteret for kønsneutral pronomen og hyldet overgangsalderen som en eksistentiel livsbegivenhed. I dag er hun en inspiration for alle feminister, som vil noget smukkere og vildere end bare formel ligestilling.”

Den 5. februar lavede Johanne foran publikum til Filosofisk Filmfestival i Cinemateket (og her er jeg som arrangør alt andet end habil - bear with me!) en i mine øjne helt forrygende, personlig, sjov og alvorsfuld, afvæbnende og bevæbnende optakt om skrivetrang, pronominer, mindreværd, bæreposer, kønsskifte, sci-fi, personlig udvikling, tidens tand, antropologi og essaykunst. Der var fortjente klapsalver fra en fyldt sal.

Senere lavede hun en mere. Også udsolgt. Og en den 20. februar, som er udsolgt.

Vi har nu lyttet til ønskerne derude og overtalt Johanne til at give sit foredrag to ekstra gange - i aften den 19. februar kl. 21.30 og på torsdag den 22. februar kl. 16.00. De lidt akavede tidspunkter er måske forklaringen på, at der stadig er pladser der :)

Anyway, jeg synes lige, at I skulle vide det - og også at man kan købe 'Mørkets venstre hånd' i Cinematekets Boghandel, hvis man bliver inspireret bagefter.

På aftenen får man ikke kun Johannes oplæg, men også filmen 'The Worlds of Ursula K. Le Guin', som kommer helt tæt på en aldrende, men lynskarp og meget selvrefleksiv - og til det sidste udviklings-orienteret - forfatter.

Det er - til min personlige glæde - også en film, der går dybt ind i tilblivelsen af Le Guins fantasy-serie om Troldmanden fra Jordhavet.

Den har jeg selv disse tanker om:

Det er formidabel litteratur, der i nyudgivelsen her (se forsider nedenfor) kommer til at ligne det, det ikke er: Ungdomsfantasy. Eller rettere: det er fantasy, der handler om unge, og det kan sagtens nydes af unge (jeg har læst etteren op som godnathistorie både for min 13- og min 14-årige).

Men det er meget mere end det. Det er en sprogligt begavet vision om en verden (vores?) hvor viden er magt. Ikke politik, ikke muskelmasse, men viden om de rette navne, alting altid har haft, men som kun de færreste husker. Troldmandens gave.

Det er også en verden meget a la den, Hayao Miyazaki udfolder i 'Drengen og hejren' og flere tidligere film, nemlig en hvor skyggesiderne vandrer med hovedpersonen og ikke lader sig ryste af. Det er komplekst og ofte grumt - og desværre ikke en grundstemning, som mesterens søn, Goro Miyazaki, fik med i sin tegnefilmsversion.

Forfatteren, den i et halvt århundrede uglesete Ursula Le Guin, fortæller i en solid dokumentarfilm, 'The Worlds of Ursula K. Le Guin', hvordan bogen egentlig er én stor metafor for det at være forfatter: Hvor ellers skaber, kontrollerer og destruerer man verdener med ordet i sin magt?

Jeg læste bind 1 som 12-årig og husker stadig kvadet om Eas skabelse udenad fra engang: Only in silence the Word / Only in dark the light / Only in dying life / Bright the hawk's flight / On the empty sky.

Det er OGSÅ Le Guins mesterskab: Overskudsagtige, poetiske sætninger, der synes at vokse på ens tunge. Især 1'eren er en mageløs stilistisk oplevelse.

2'eren er et vildt og underligt scene- og stemningsskift: Fra eventyr og åbne vidder til dunkle gange under jorden. Fra kundskab til overtro og undertrykkelse. 3'eren er jeg kun lige kommet til.

Johanne Mygind, der introducerer filmen, fokuserer ikke så meget på lige disse bøger, men JEG synes de fortjener al mulig udbredelse og medvind.

Det er ikke bare "bøgerne før Harry Potter", det er 100 gange bedre litteratur, prunkløst bærende al muligt tankegods på elegante bølgende sætninger: Spiritualitet, videnskab, semiotik, feminisme, frihedsbegreber, humanisme. Og drager. Seje kloge drager.

Billetter og mere info: www.dfi.dk/cinemateket/biograf/events/event/1051284
... Se mereSe mindre

19/02/24
LE GUIN IFØLGE JOHANNE MYGIND

”URSULA K. LE GUINs tænkning bevæger sig ubesværet mellem rumskibe, zenbuddhisme og abort, men er altid en fejring af menneskers kapacitet for forandring.

I løbet af sit enorme forfatterskab har hun både skabt en gravid konge, argumenteret for kønsneutral pronomen og hyldet overgangsalderen som en eksistentiel livsbegivenhed. I dag er hun en inspiration for alle feminister, som vil noget smukkere og vildere end bare formel ligestilling.”

Den 5. februar lavede Johanne foran publikum til Filosofisk Filmfestival i Cinemateket (og her er jeg som arrangør alt andet end habil - bear with me!) en i mine øjne helt forrygende, personlig, sjov og alvorsfuld, afvæbnende og bevæbnende optakt om skrivetrang, pronominer, mindreværd, bæreposer, kønsskifte, sci-fi, personlig udvikling, tidens tand, antropologi og essaykunst. Der var fortjente klapsalver fra en fyldt sal.

Senere lavede hun en mere. Også udsolgt. Og en den 20. februar, som er udsolgt.

Vi har nu lyttet til ønskerne derude og overtalt Johanne til at give sit foredrag to ekstra gange - i aften den 19. februar kl. 21.30 og på torsdag den 22. februar kl. 16.00. De lidt akavede tidspunkter er måske forklaringen på, at der stadig er pladser der :)

Anyway, jeg synes lige, at I skulle vide det - og også at man kan købe Mørkets venstre hånd i Cinematekets Boghandel, hvis man bliver inspireret bagefter.

På aftenen får man ikke kun Johannes oplæg, men også filmen The Worlds of Ursula K. Le Guin, som kommer helt tæt på en aldrende, men lynskarp og meget selvrefleksiv - og til det sidste udviklings-orienteret - forfatter.

Det er - til min personlige glæde - også en film, der går dybt ind i tilblivelsen af Le Guins fantasy-serie om Troldmanden fra Jordhavet.

Den har jeg selv disse tanker om:

Det er formidabel litteratur, der i nyudgivelsen her (se forsider nedenfor) kommer til at ligne det, det ikke er: Ungdomsfantasy. Eller rettere: det er fantasy, der handler om unge, og det kan sagtens nydes af unge (jeg har læst etteren op som godnathistorie både for min 13- og min 14-årige).

Men det er meget mere end det. Det er en sprogligt begavet vision om en verden (vores?) hvor viden er magt. Ikke politik, ikke muskelmasse, men viden om de rette navne, alting altid har haft, men som kun de færreste husker. Troldmandens gave.

Det er også en verden meget a la den, Hayao Miyazaki udfolder i Drengen og hejren og flere tidligere film, nemlig en hvor skyggesiderne vandrer med hovedpersonen  og ikke lader sig ryste af. Det er komplekst og ofte grumt - og desværre ikke en grundstemning, som mesterens søn, Goro Miyazaki, fik med i sin tegnefilmsversion.

Forfatteren, den i et halvt århundrede uglesete Ursula Le Guin, fortæller i en solid dokumentarfilm, The Worlds of Ursula K. Le Guin, hvordan bogen egentlig er én stor metafor for det at være forfatter: Hvor ellers skaber, kontrollerer og destruerer man verdener med ordet i sin magt?

Jeg læste bind 1 som 12-årig og husker stadig kvadet om Eas skabelse udenad fra engang: Only in silence the Word / Only in dark the light / Only in dying life / Bright the hawks flight / On the empty sky.

Det er OGSÅ Le Guins mesterskab: Overskudsagtige, poetiske sætninger, der synes at vokse på ens tunge. Især 1eren er en mageløs stilistisk oplevelse.

2eren er et vildt og underligt scene- og stemningsskift: Fra eventyr og åbne vidder til dunkle gange under jorden. Fra kundskab til overtro og undertrykkelse. 3eren er jeg kun lige kommet til.

Johanne Mygind, der introducerer filmen, fokuserer ikke så meget på lige disse bøger, men JEG synes de fortjener al mulig udbredelse og medvind. 

Det er ikke bare bøgerne før Harry Potter, det er 100 gange bedre litteratur, prunkløst bærende al muligt tankegods på elegante bølgende sætninger: Spiritualitet, videnskab, semiotik, feminisme, frihedsbegreber, humanisme. Og drager. Seje kloge drager.

Billetter og mere info: https://www.dfi.dk/cinemateket/biograf/events/event/1051284Image attachmentImage attachment+2Image attachment
Load more